Odškodnenie samotné môže dosiahnuť až 600 eur na osobu. Je určené na kompenzáciu spôsobených nepríjemností a je nezávislé od toho, koľko cestujúci zaplatili za let. Proces vrátenia peňazí za letenky je oddelený a nesmie byť miešaný s vybavovaním odškodného.
Deti do 2 rokov a odškodné
Ako sú tieto informácie relevantné pre najmladších cestujúcich, konkrétne deti do 2 rokov? Mnohé letecké spoločnosti argumentujú, že deti, ktoré cestujú bez nároku na vlastné sedadlo (takmer zadarmo alebo za zlomok ceny dospelého), nemajú nárok na odškodnenie. Avšak, právo na kompenzáciu za problémy s letom sa nezmení ani vtedy, keď bol za letenku zaplatený len minimálny poplatok. Niekedy letecké spoločnosti odmietajú odškodnenie aj s odôvodnením, že malé deti a bábätká nezažívajú rovnaké nepríjemnosti ako ich rodičia počas problémov s letom.
Nariadenie (ES) č. 261/2004 nie je vždy úplne jasné, najmä pokiaľ ide o detských cestujúcich, o ktorých sa v texte priamo nehovorí. Diskusie medzi leteckými spoločnosťami a cestujúcimi často vedú k situáciám, kde sa argumenty obidvoch strán stretávajú bez jasného záveru. Pokiaľ ide o deti do 2 rokov, letecké spoločnosti vo všeobecnosti poskytujú kompenzácie len v prípade, že dieťa malo pridelené vlastné sedadlo. Ak cestovalo na kolenách dospelého, spoločnosti často kompenzáciu neuznávajú.
Avšak, od roku 2017 sa postoj k právam detí do 2 rokov na odškodnenie výrazne zmenil. V tomto roku spoločnosť Thomas Cook Airlines prehrala súdny spor, čo vytvorilo nový precedens v EÚ. Rovnako v tom istom roku rozhodol okresný súd v Liverpoole, že šesťmesačné dievčatko má nárok na odškodnenie, napriek tomu, že cestovalo bez vlastného sedadla a teda bezplatne.
Praktické dopady pre rodiny
Pre rodiny, ktoré cestujú s deťmi, je dôležité byť informovaný o týchto pravidlách a možnostiach odškodnenia. V prípade problémov s letom by mali vedieť, že aj ich najmladší majú právo na kompenzáciu, bez ohľadu na to, či mali vlastné sedadlo, alebo cestovali na kolenách rodiča. Tento poznatok môže výrazne ovplyvniť ich rozhodnutia pri rezervácii letov a v prípade vzniku problémov s letom.
Ako postupovať pri vybavovaní odškodnenia
Ak sa vaša rodina stretne s letovými problémami a máte deti do 2 rokov, je dôležité komunikovať s leteckou spoločnosťou čo najskôr. Zbierajte všetky potrebné doklady, ako sú:
- palubné lístky,
- potvrdenia o rezervácii
- a dokumentácia o meškaní alebo zrušení letu.
následne nás neváhajte kontatovať vyplnením online žiadosti. My Vám radi pomôžeme s procesom odškodnenia a poskytne potrebné poradenstvo a podporu. Online formulár nájdete TU, jeho vyplnenie Vám zaberie pár minút, o ostatné sa už postatáme my, tím Meškanieletu.sk