MIMORIADNE UDALOSTI
V niektorých prípadoch sa stane, že i napriek dokonalým plánom a prepočítaniu rizík celý náš plán stroskotá. Vtedy máme vo zvyku zamýšľať sa nad tým, či skutočne zasiahla vyššia moc, ktorá dokázala i premyslené výpočty obrátiť na trosky. V leteckej doprave sa zasiahnutie vyššej moci, vis maior, stáva pomerne často a samozrejme neočakávane. Mimoriadne udalosti dokážu zaútočiť veľmi rýchlo a premyslene zničiť celý logistický plán. Čo to však znamená pre cestujúcich? Majú v prípade mimoriadnych udalostí právo na odškodnenie či iné benefity?
Mimoriadne udalosti sú častou a pomerne obľúbenou výhovorkou spoločností, prečo let meškal či bol zrušený. V prípade, že tieto udalosti nastanú, nemusí letecká spoločnosť vyplácať žiaden druh odškodného. Čo však naozaj znamenajú mimoriadne udalosti? Je to druh diania, ktoré nemohla letecká spoločnosť v žiadnom prípade ovplyvniť. Radí sa tu napríklad poveternostná situácia, politický prevrat a celkovo nepriaznivá politická situácia v krajine a v neposlednom rade i štrajk zamestnancov letiska, ktorý býva častým javom najmä v letných mesiacoch.
ZOZNAM MIMORIADNYCH OKOLNOSTÍ
Medzi mimoriadne okolnosti patria:
- Nepriaznivé podmienky počasia (bad weather) – vrátane slabej viditeľnosti, veterných, piesočných a snehových búrok a akýchkoľvek extrémnych poveternostných podmienok,
- Štrajky zamestnancov (union and airport personnel strikes) spoločenstiev a letísk,
- Zrážka s vtákom (Bird strikes),
- Obmedzenia riadenia letovej prevádzky (Air traffic control restrictions) – vrátane uzávierok dráh,
- Politické alebo občianske nepokoje (Political or civil unrest),
- Bezpečnostné riziká (Security risks) – napr. terorizmus,
- Skryté výrobné chyby (Hidden manufacturing defects),
- Lekárske pohotovosti (Medical emergencies) – môžu sa líšiť podľa situácie,
- Mimoriadne situácie (napr. COVID-19).
LETECKÉ SPOLOČNOSTI TO ČASTO IBA SKÚŠAJÚ …
Letecké spoločnosti sa však s obľubou zahrávajú so slovíčkom mimoriadny. A tak nie je žiadnou novinkou, že môžeme naraziť napríklad na mimoriadnu technickú poruchu či iné okolnosti s prívlastkom mimoriadny. Ako riešiť situáciu vtedy? Nenechajte sa oklamať, mimoriadna technická porucha je dôvod, kedy máte nárok na odškodné. Neradí sa do repertoáru udalostí, ktoré nemohli byť technickou spoločnosťou predvídané a nárok na vyplatenie odškodného pre klientov danej spoločnosti vzniká.
Hoci štrajk patrí medzi udalosti, ktoré sa radia medzi nepredvídateľné, nevzťahuje sa na zamestnancov danej leteckej spoločnosti, ale len na zamestnancov daného letiska. Ak vzniklo meškanie z dôvodu štrajku zamestnancov leteckej spoločnosti, nárok na odškodné opäť máte. Rovnako nie je oprávneným dôvodom na meškanie nedostatočné zastúpenie palubného personálu a to ani v prípade, že chrípková sezóna je v plnom prúde.
Podstatné je overiť si i príčinu mimoriadnych udalostí. Odvoláva sa letecká spoločnosť na nepriazeň počasia? Zlá viditeľnosť či nevhodné poveternostné podmienky sú častým odôvodnením meškajúcich či zrušených letov. Ale naozaj boli poveternostné podmienky zlé? V prípade, že ostatné lety odlietali normálne. váš let mal výrazné meškanie či došlo k jeho zrušeniu, s najväčšou pravdepodobnosťou sa jedná o zavádzajúcu informáciu zo strany leteckej spoločnosti a na odškodné vám nárok vzniká.
NENECHAJTE TO NA OSUD
Nenechajte sa odbiť ani v prípade, že ako príčina zrušenia letu svieti prívlastok neznáma. Vo väčšine prípadov toto označenie znamená technickú poruchu či iné činitele, ktoré boli ovplyvnené leteckou spoločnosťou. Nárok na odškodné vám vzniká v mnohých prípadoch a pri zrušení či meškaní sa môže vyšplhať až do výšky 600 € na osobu. S leteckými spoločnosťami jednáme o existencii a výške odškodného za klientov, ktorých zastupujeme. Pridajte sa i vy k spokojným cestovateľom, ktorí vložili svoju dôveru do našich rúk.