Kedy máte nárok na odškodné za meškajúci, prípadne zrušený let?

Odškodné - Kompenzácia

Kedy máte nárok na odškodné za meškajúci, prípadne zrušený let?


Ak vám služba, ktorú ste si riadne zaplatili, nebola poskytnutá v plnom rozsahu, máte nárok na kompenzáciu. To je jasné ako facka. Výnimkou nie je ani cestovanie. Zaplatíte si letenku z bodu A do bodu B a vaším právom je trasu absolvovať bez problémov. V prípade vzniknutých komplikácií vám prináleží odškodnenie – samozrejme, za určitých podmienok.


A to aj vtedy, keď vás o tom letecká spoločnosť neinformuje. Spomínané podmienky si opíšeme v tomto texte. Po dočítaní budete aj vy vedieť, kedy má človek právo na kompenzáciu za zrušenie, či zmeškanie letu.



Vaše lietadlo meškalo. Prináleží vám kompenzácia?

 

Prejdime rovno k meritu veci. Za zmeškanie vášho letu vám je aerolínia dlžná odškodné vtedy, ak:


  1. Váš let pristal v destinácii viac než tri hodiny neskôr, než pôvodne mal. Jednoduchý príklad – letíte z Bratislavy do Malagy. Odlietate o 11:20 a prílet máte naplánovaný na 13:50. Z dôvodu technickej poruchy na lietadle však naše hlavné mesto opustíte až o 14:30 a v letovisku pristanete až o 17:00. Podmienka splnená, máte nárok na odškodné. Ak sa vám niečo podobné prihodilo, určite sa nám ozvite!
  2. Meškanie nebolo zapríčinené okolnosťami, ktoré letecká spoločnosť nemá ako ovplyvniť a nemohla ich predvídať. Ide napríklad o náhlu zmenu počasia k horšiemu, živelnú pohromu, nečakaný štrajk zamestnancov, prípadne nepokoje a zlá politická situácia v cieľovej destinácií, teroristický útok a podobne.
  3. Spoločnosť, ktorej služby využívate, je registrovaná v členskom štáte Európskej únie (vrátane Islandu, Nórska a Švajčiarska), prípadne predmetný let vyráža z letiska v takejto krajine.

 

Zrušili vám let? Dostanete finančné odškodné?

 

Podmienky v tomto prípade sú veľmi podobné predchádzajúcej situácii. Je tam však istý dôležitý rozdiel (v treťom bode):


  1. Zrušenie letu nesmie podliehať vonkajším okolnostiam, mimo kompetencie leteckej spoločnosti. Viď bod 2 pri meškaní letu.
  2. Spoločnosť je registrovaná v členskom štáte EÚ – viď bod 3 v predošlej časti textu.
  3. Aerolínia vám zrušenie neavizovala viac ako dva týždne pred pôvodným časom odletu ALEBO v lehote od dvoch týždňov do siedmich dní pred odletom, pričom vám neponúkla náhradný spoj, ktorý by mal odlet najneskôr dve hodiny pred tým pôvodným ALEBO v lehote do siedmich dní pred odletom, pričom vám neponúkla náhradný spoj, ktorý by mal odlet najneskôr jednu hodinu pred tým pôvodným.


zrušený letodškodnéfinančné odškodnélietadlomeškanie letu