Detaily akvizície Smartwings tureckým Pegasusom
Oznámenie a účastníci
Dohoda o prevzatí bola oficiálne oznámená začiatkom decembra 2025. Pegasus Airlines podpísal záväznú zmluvu o kúpe stopercentného podielu v spoločnosti Smartwings (vrátane jej dcérskej firmy ČSA) od doterajšieho vlastníka Prague City Air. Smartwings Group zahŕňa samotnú aerolinku Smartwings, České aerolínie (ČSA) a viaceré dcérske spoločnosti v Poľsku, na Slovensku a v Maďarsku. Transakcia v hodnote 154 miliónov eur zahŕňa obe spoločnosti a súvisiace pohľadávky. Pegasus týmto získa 100 % akcií českého dopravcu.
Podmienky a termín dokončenia
Úplné prevzatie však podlieha schváleniu regulačnými orgánmi v Česku, Európskej únii a ďalších krajinách, kde Smartwings pôsobí. Ide o štandardný postup pri cezhraničných akvizíciách v letectve – musí ho posúdiť napríklad Európska komisia (z hľadiska hospodárskej súťaže) a tiež sa rieši otázka vlastníctva licencie EÚ.
Keďže Pegasus je mimo EÚ, zriadil pre účely transakcie novú dcérsku spoločnosť v Holandsku, cez ktorú bude prevod akcií realizovaný. Očakáva sa, že celý proces sa zavŕši po získaní všetkých povolení v priebehu roka 2026. K samotnému prevodu by malo dôjsť do 12 mesiacov od podpisu zmluvy. Dovtedy budú Smartwings aj ČSA lietať v bežnom režime pod pôvodnými značkami.
Súboj záujemcov a prečo vyhral Pegasus
Akvizícii predchádzal súboj viacerých záujemcov. Na jeseň 2025 sa hovorilo o tom, že Smartwings kúpi poľský národný dopravca LOT. Napokon však rozhodla výška ponuky – Pegasus údajne prekonal ponuku LOTu približne o 10 miliónov eur. V praxi to znamená, že českí majitelia sa rozhodli pre finančne atraktívnejšie riešenie.
Kontext: Smartwings a ČSA pred prevzatím vs. ambície Pegasusu
Smartwings a ČSA – kde boli pred predajom
Smartwings je v súčasnosti najväčším leteckým dopravcom v Českej republike. Spoločnosť vznikla v roku 1997 a postupne sa z charterovej aerolinky pre cestovné kancelárie pretransformovala na skupinu, ktorá prevádzkuje aj pravidelné linky.
ČSA sú historicky významná značka s tradíciou od roku 1923, no posledné roky fungovali už len v obmedzenom režime. Od októbra 2024 boli operácie ČSA prakticky integrované pod Smartwings a ČSA zostali viac-menej len ako značka a právny rámec.
Finančné zdravie a prečo bolo “predať” logické
Skupina prešla za posledné roky komplikovaným obdobím. Pandémia COVID-19 spôsobila výrazné straty, ČSA dokonca vstúpili do reštrukturalizácie a skupina musela znižovať náklady, redukovať flotilu aj linky. Smartwings síce pokračovali a opierali sa hlavne o charterové lety, no v porovnaní s veľkými hráčmi boli kapitálovo slabšie.
Pre Pegasus, ktorý má výrazne silnejšie finančné zázemie a rastovú stratégiu, to bola príležitosť kúpiť etablovanú firmu so zázemím v EÚ.
Flotila a destinácie Smartwings/ČSA
Smartwings sa profilujú najmä ako dovolenkový dopravca. Prevádzkujú pravidelné linky aj chartery do destinácií ako Grécko, Španielsko, Turecko, Egypt, Kanárske ostrovy či Blízky východ. Flotila Smartwings pozostávala približne zo 45 lietadiel, primárne Boeing 737 v rôznych verziách, vrátane Boeing 737 MAX.
Pegasus Airlines – kto to je a prečo rastie
Pegasus je turecký nízkonákladový dopravca so silným zameraním na Istanbul (Sabiha Gökçen) ako prestupný bod. Prevádzkuje sieť do desiatok krajín a patrí medzi najrýchlejšie rastúce low-cost aerolínie regiónu. Výraznou výhodou Pegasusu je schopnosť spájať Európu s Blízkym východom, Áziou a severnou Afrikou a zároveň udržať nízkonákladový model.
Čo sa zmení pre cestujúcich?
V krátkodobom horizonte sa zásadné zmeny neočakávajú. Lety Smartwings a ČSA budú operované ako doteraz – rovnaké lietadlá, posádky, poriadky a nákupné podmienky. Pre cestujúcich s už zakúpenými letenkami to znamená, že nemajú dôvod na paniku.
V strednodobom horizonte sa však môžu objaviť tieto dopady:
1) Väčšia stabilita a menej rizík
Silný vlastník môže Smartwings poskytnúť lepšie financovanie, viac rezervnej kapacity a lepšie možnosti zvládať náhle výpadky. To môže znamenať menej rušení letov a kvalitnejšie riešenie problémov v špičke sezóny.
2) Nové destinácie a širšia ponuka letov
Kombinácia sietí Smartwings a Pegasusu otvára šancu na nové linky. Pegasus má silnú sieť do destinácií, ktoré sú z Česka a Slovenska dnes dostupné buď draho, alebo len cez komplikované prestupy. Práve tu môže prísť najväčšia zmena – či už formou nových priamych letov, alebo lepšie nastavených prestupov cez Istanbul.
3) Potenciálny tlak na ceny
Ak Pegasus využije úspory z rozsahu a väčšiu flotilu, môže sa to prejaviť aj v cenách. Nie je to garantované, ale historicky väčší hráči často dokážu ponúknuť agresívnejšiu cenotvorbu, najmä na trasách s vysokou konkurenciou.
4) Zjednotenie pravidiel, systémov a služieb
Keďže obaja dopravcovia sú low-cost alebo low-cost-like, neočakáva sa návrat k “starému štýlu” ČSA. Skôr pôjde o zjednotenie tarifných pravidiel, batožinových podmienok a digitálnych systémov.
5) Čo bude s ČSA?
Najemotívnejšia otázka je budúcnosť značky ČSA. Zatiaľ nie je potvrdené, či Pegasus plánuje túto značku udržať ako samostatnú identitu, alebo sa časom úplne rozpustí pod Smartwings. Je však možné, že ČSA zostanú ako symbolická značka alebo na vybraných linkách, kým hlavná prevádzka pôjde cez Smartwings.
Strategický význam: čo to znamená pre konkurenciu v strednej Európe
Prevzatie Smartwings Pegasusom je zásadné hneď z viacerých dôvodov:
- Pegasus získava silnú základňu v EÚ cez existujúceho dopravcu.
- Smartwings získava kapitál a know-how od veľkého rýchlorastúceho hráča.
- Praha môže získať silnejšiu pozíciu v regióne (voči Viedni, Varšave či Budapešti).
- Konkurencia sa vyostrí – hlavne voči Ryanair, Wizz Air a Eurowings.
Z pohľadu cestujúceho to typicky znamená viac možností, viac liniek a často aj cenový tlak, najmä na dovolenkových trasách.
Čo bude nasledovať – výhľad do budúcnosti
Krátkodobo (najbližšie mesiace)
- Regulačné schvaľovanie akvizície.
- Príprava integrácie skupín (bez veľkých viditeľných zmien pre cestujúcich).
Strednodobo (2026)
- Prvé viditeľné synergie: zosúladenie letových poriadkov, nové linky, možné codeshare spolupráce.
- Pravdepodobné zmeny v rezervačných systémoch a predajných kanáloch.
- Otázka značky ČSA sa môže definitívne uzavrieť.
Dlhodobo (2027+)
- Potenciál pre výraznejšie rozšírenie siete a kapacity Smartwings.
- Silnejšia pozícia Prahy v low-cost segmente a v dovolenkovej charterovej doprave.
- Možné preskupenie síl v strednej Európe podľa toho, ako zareagujú Ryanair, Wizz Air a Eurowings.
Zmena vlastníctva Smartwings (a tým aj historickej značky ČSA) je veľká udalosť pre český aj slovenský trh. Krátkodobo sa pre cestujúcich prakticky nič nemení. V strednodobom horizonte však môže prísť viac liniek, širšia sieť destinácií a pravdepodobne aj vyššia stabilita spoločnosti. Pre región je to signál, že o strednú Európu je záujem a že letecký trh tu bude ešte dynamickejší.
